تبلیغات
چند کلمه حرف حساب!!! در باب دین... - سخنرانی های محرم 89- کانون فرهنگی سبحان
پنجشنبه 21 بهمن 1389

سخنرانی های محرم 89- کانون فرهنگی سبحان

• نوشته شده توسط: ساعی حق جو

جلسه پنجم

مورد دوم از ریشه های قساوت قلب پرخوری است.

تعریف پرخوری : حالتی است که باعث غلبه شهوت شکم بر انسان می گردد و اعتدال لذتهای حیوانی انسان را از بین می برد و آن را از چهار چوب عقل خارج می کند.به عبارت دیگر پرخوری عبارت است از متابعت کردن آدمی از قوه شهویه خود در شکم و حرص و تمایل شدید به خوردن.

آیات : كلُُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ لَا تَطْغَوْاْ فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْكمُ‏ْ غَضَبىِ  وَ مَن یحَْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبىِ فَقَدْ هَوَى‏(طه،81) معنى :  از خوردنى‏هاى پاكیزه [و مطبوع‏] كه روزى شما نمودیم، بخورید و در [مورد] آن از حدود الهى تجاوز نكنید كه خشم من بر شما فرود آید، و كسى كه خشم من بر او فرود آید، یقیناً هلاك شده است.

كُلُواْ وَ اشرَْبُواْ وَ لَا تُسرِْفُواْ  إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الْمُسرِْفِینَ(اعراف،31) معنى : بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید زیرا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.

یَأَیُّهَا النَّاسُ كلُُواْ مِمَّا فىِ الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ  إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ(بقره،168) معنى : اى مردم! از آنچه [از انواع میوه‏ها و خوردنى‏ها] در زمین حلال و پاكیزه است بخورید، و از گام‏هاى شیطان پیروى نكنید زیرا او نسبت به شما دشمنى آشكار است.

وَ كلُُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ(مائده،88) معنى : و از نعمتهاى حلال و پاكیزه‏اى كه خداوند به شما روزى داده است، بخورید! و از (مخالفت) خداوندى كه به او ایمان دارید، بپرهیزید!

مزاح : از جمله دستورات خدا و قرآن که ما به آن خوب عمل می کنیم و تا به حال نشده آن را ترک کنید دستور كُلُواْ وَ اشرَْبُواْ است.

از شخصى پرسیدند از قرآن كریم كدام آیه را بیشتر دوست دارى؟ او گفت آیه وَ مَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا ْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْه یعنى چرا از آنچه نام خدا بر آن یاد شده است نمى‏خورید.گفتند كدام فرمان قرآن را بیشتر به كار مى بندى؟ گفت كُلُواْ وَ اشْرَبُوا یعنى بخورید و بیاشامید.گفتند كدام دعا را ورد خود ساخته اى؟ گفت اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَائدَةً مِّنَ السَّمَاء یعنى خدایا! اى پروردگار ما! براى ما از آسمان سفره‏اى پر از غذا نازل كن.گفتند از احادیث پیامبر كدام را اختیار كردى گفت : لَوْ دُعِیتُ إِلَى كُرَاعٍ لَأَجَبْت یعنى‏اگر بپاچه گوسفند دعوت شوم بپذیرم(بحار الانوار،سنن النبى)

روایات : روایت اول : لَا تُمِیتُوا الْقُلُوبَ بِكَثْرَةِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ فَإِنَّ الْقَلْبَ یَمُوتُ كَالزَّرْعِ إِذَا كَثُرَ عَلَیْهِ الْمَاء. معنى :  دلهاى خویش را بكثرت خوردن و نوشیدن نمى‏رانید كه دل چون زراعت است وقتى آب آن زیاد شد خواهد مرد.(سند روایت : نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 675)

روایت دوم : در حدیث عنوان بصرى آمده است كه امام صادق علیه السلام به عنوان بصرى فرمودند : مبادا چیزى بخورى كه بدان اشتها ندارى چرا كه حماقت و نادانى را به بار مى آورد و تا گرسنه نشده‏اى چیزى مخور و هر وقت خواستى چیزى بخورى با نام خدا شروع كن و از حلال بخور و به یاد آور حدیث پیامبر را كه فرمود : هیچ گاه آدمى ظرفى را بدتر از شكمش پر نكرده است.پس  اگر به خوردن ناچار شد یك سوم شكم را براى طعام و یك سوم براى آب و یك سوم را براى نفس قرار دهد.(سند روایت : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏1، ص: 226)

روایت سوم : از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده است كه : مبغوضترین شما در پیشگاه خدا هر انسان پر خواب و پر خور و پر نوش است.(جامع السعادات)

روایت چهارم : امام باقر علیه السلام فرمودند : خداوند بزرگ به چیزى برتر از عفت (كنترل) شكم و شهوت عبادت نشده است.(اصول كافى)

روایت پنجم : مَنْ كَانَتْ هِمَّتُهُ مَا یَدْخُلُ بَطْنَهُ كَانَتْ قِیمَتُهُ مَا یَخْرُجُ مِنْه(غرر الحكم)

معنى : هر كه بوده باشد همّت او آنچه داخل شود در شكم او، بوده باشد قیمت او آنچه بیرون مى‏آید از آن.

روایت ششم : مَا أَبْعَدَ الْخَیْرَ مِمَّنْ هِمَّتُهُ بَطْنُهُ وَ فَرْجُه(غرر الحكم)

معنى : چه دور است خیر از كسى كه عزم و همّت او شكم او و فرج او باشد.

تذکر : تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده كه سرچشمه بسیارى از بیماریها، غذاهاى اضافى است كه به صورت جذب نشده در بدن انسان باقى مى‏ماند، این مواد اضافى هم بار سنگینى است براى قلب و سایر دستگاههاى بدن، و هم منبع آماده‏اى است براى انواع عفونتها و بیماریها، لذا براى درمان بسیارى از بیماریها، نخستین گام همین است كه این مواد مزاحم كه در حقیقت زباله‏هاى تن انسان هستند، سوخته شوند و پاكسازى جسم عملى گردد. عامل اصلى تشكیل این مواد مزاحم، اسراف و زیاده‏روى در تغذیه و به اصطلاح" پرخورى" است، و راهى براى جلوگیرى از آن جز رعایت اعتدال در غذا نیست، مخصوصا در عصر و زمان ما كه بیماریهاى گوناگونى مانند بیمارى قند، چربى خون، نارساییهاى كبد و انواع سكته‏ها، فراوان شده، افراط در تغذیه با توجه به عدم تحرك جسمانى كافى، یكى از عوامل اصلى محسوب مى‏شود، و براى از بین بردن اینگونه بیماریها راهى جز حركت كافى و میانه‏روى در تغذیه نیست. بنابراین متوجه مى شویم جمله" كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا":" بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید" كه در آیه 31  سوره اعراف آمده است، گرچه بسیار ساده به نظر مى‏رسد، اما امروز ثابت شده است كه یكى از مهمترین دستورات بهداشتى همین است.

می توان آثار پرخوری را به 3 دسته تقسیم کرد : آثار فردی ،آثار اجتماعی ،آثار اخروی

آثار فردی : 1، نادانی و حماقت و کوری قلب.لقمان به فرزندش گفت : چون معده پر شود ، فکر به خواب می رود و حکمت گنگ می شود و اعضا از عبادت باز می ماند(جامع الاخبار)پیامبر فرمود : پرخوری نکنید که نور معرفت را در دل شما خاموش می سازد(جامع الاخبار) از روایات بدست می آید که خدا علم و حکمت را در گرسنگی قرار داده ولی مردم در سیری دنبال آن هستند.(جامع الاخبار)

2، لذت نبردن از مناجات.

3، غفلت.از حضرت عیسی علیه السلام نقل شده است که فرمودند : ای بنی اسرائیل زیاد نخورید چرا که پرخور خوابش بسیار است و کسی که خوابش بسیار شد نمازش کم می شود و کسی که نمازش کم شد از غفلت زدگان شمرده می شود.(مجموعه ورام)

 4، مشتعل شدن شهوات.

5، پر خوابی.پرخوابی باعث ضایع شدن عمر و محروم گشتن از شب زنده داری است.

6، بروز انواع بیماری ها.از امام علی علیه السلام نقل شده است که : آن کس که محبت انواع مختلف غذاها را در دل می نشاند میوه های گوناگون بیماری ها را از آن می چیند.(غرر الحکم)

 7، ضعیف بودن در برابر دشواری ها.هرچه شرائط خوردن برای انسان آماده تر باشد انسان ضعیف تر و کم تحمل تر می شود. در نامه 45 نهج البلاغه حضرت على علیه السلام مى فرمایند : گویا مى‏شنوم كه شخصى از شما مى‏گوید: «اگر غذاى فرزند ابى طالب همین است(نان جو و نمک) پس سستى او را فرا گرفته و از نبرد با هماوردان و شجاعان باز مانده است». آگاه باشید درختان بیابانى، چوبشان سخت‏تر، و درختان كناره جویبار پوستشان نازك‏تر است. درختان بیابانى كه با باران سیراب مى‏شوند آتش چوبشان شعله‏ورتر و پر دوام‏تر است.

8، تنزل به حد حیوانات.این حیوانات هستند که همتشان ، شکمشان است همچنانکه در نهج البلاغه هم آمده است : إِنَّ الْبَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُهَا.

9، دوری از رحمت خدا.پیامبر فرمود که جبرئیل به من گفت : خداوند می گوید هرگز ظرفی را دشمن ندارم جز شکمی که پر باشد.یعنی خداوند شکمی را که سیر باشد دوست نمی دارد.(بحار الانوار)

10 ، سختی بر مواظبت و مداومت بر عبادت مثل نماز اول وقت یا دائم الوضوء بودن.

آثار اجتماعی : 1، رحم نکردن بر محرومین.اشخاص سیر ، درد گرسنگان را احساس نمی کنند.حضرت یوسف علیه السلام با داشتن تمام امکانات مالی و مادی در ایام قحطی ، هیچ گاه شکم خود را سیر نمی کرد.به یوسف گفتند : چرا غذای سیر نمی خوری؟فرمود : از آن می ترسم که غذای سیر بخورم و گرسنگان را فراموش کنم.(سفینه البحار)

2، از بین بردن روحیه ایثار.کسی که پرخور است همه غذاها را برای خود برمیدارد و حاضر نمی شود به دیگران هم غذا بدهد.

 3، رعایت نکردن حقوق مردم. شخص پرخور ممکن است برای اینکه می خواهد زیاد غذا بخورد از غذای دیگران استفاده کند و یا حتی از مال حرام استفاده کند چرا که شکمش همیشه از او طلبکار است.

آثار اخروی : 1، گرسنگی در آخرت. روایت است كه ابى جحیفه گفت: نزد رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله آمدم و آروغ میزدم، فرمود: اى ابا جحیفه آروغت را فرو گیر زیرا سیرتر مردم در این جهان گرسنه‏تر آنانند در قیامت.(بحار الانوار)

 2، دخول در دوزخ. از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله پرسش شد چه چیزی بیشتر ، انسانها را جهنمی می کند؟ فرمود: .... شكم و فرج.(بحار الانوار) 

در اینجا خوب است با آداب خوردن و آشامیدن از دیدگاه اسلام آشنا شویم :

چیزهائی که در حین غذا خوردن مستحب است :

 در اول غذا بسم الله و در آخر الحمد لله گفتن

 اگر سر یک سفره چند جور غذا باشد موقع خوردن از هر کدام از آنها بسم الله بگوید

 با دست راست غذا بخورد ،

هرکسی از جلو خودش غذا بخورد

 لقمه را کوچک بردارد ،

با عجله غذا نخورد و غذا خوردن را طول بدهد و غذا را خوب بجود

 بعد از غذا خلال نماید و دهان را بشوید ،

 از دور ریختن مواد غذائی خودداری کند ولی اگر در بیابان غذا می خورد آنچه از سر سفره بیرون می ریزد برای پرندگان و حیوانات بگذارد ،

در شبانه روز دو بار غذا بخورد  یکی اول روز و یکی اول شب ،

در اول و آخر غذا نمک بخورد ،

تا بتواند بر سر سفره مهمان داشته باشد ،

بعد از خوردن غذا به پشت بخوابد و پای راست را روی پای چپ بیندازد ،

هنگام غذا خوردن بنشیند ،

میوه را پیش از خوردن با آب بشوید ،

 با دو انگشت غذا نخورد ،

هر دو دست را پیش از غذا بشوید و بعد از غذا هم دستها را بشوید

 میزبان پیش از همه شروع به غذا خوردن کند و بعد از همه دست بکشد.

چیزهائی که در غذا خوردن مکروه است : در حال سیری غذا خوردن ،

پر خوردن

 نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ،

خوردن غذای داغ ،

فوت کردن غذا یا آشامیدنی

 بعد از گذاشتن نان در سفره منتظر چیز دیگر شدن

 پاره کردن نان با کارد ،

گذاشتن نان زیر ظرف غذا ،

 پوست کندن میوه ای که میتوان آن را با پوست خورد

 دور انداختن میوه پیش از آنکه کاملا آن را بخورند ، 

خوردن با دست چپ

 غذا خوردن در حال راه رفتن ،

غذا خوردن تا جائی که سیر شویم.

مستحبات آشامیدن : در روز ایستاده آب بخورد ،

بسم الله و الحمد لله گفتن در ابتدا و انتهای آشامیدن ،

با سه نفس آب بخورد

 از روی میل آب بیاشامد ،

بعد از آشامیدن بر امام حسین علیه السلام و اهل بیتش سلام دهد یا آنها را یاد کند و قاتلان آن حضرت را لعن کند.

مکروهات آشامیدن : زیاد آشامیدن ،آشامیدن بعد از غذای چرب ،در شب ایستاده آب خوردن ،آب خوردن با دست چپ ،  از جای شکسته ظرف آب خوردن ،خوردن از جائی که دسته ظرف در آن طرف است.


نظرات() 



Can you have an operation to make you taller?
جمعه 13 مرداد 1396 ساعت 16 و 16 دقیقه و 30 ثانیه
I think this is among the most important info for me. And i'm satisfied
reading your article. But want to commentary on some basic issues, The website style
is ideal, the articles is really great : D. Good job, cheers
http://plaza.rakuten.co.jp/arlynerieve/diary/201506280000
جمعه 6 مرداد 1396 ساعت 19 و 34 دقیقه و 41 ثانیه
Thankfulness to my father who shared with me concerning this website, this blog is actually amazing.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 04 و 44 دقیقه و 45 ثانیه
I blog often and I seriously thank you for your information. This great article has truly peaked my
interest. I'm going to bookmark your website and keep checking for new details
about once a week. I subscribed to your Feed as well.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 23 و 05 دقیقه و 53 ثانیه
Having read this I thought it was very informative. I appreciate you spending some time and effort to put this information together.
I once again find myself personally spending a lot of time both reading and
posting comments. But so what, it was still worthwhile!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر