تبلیغات
چند کلمه حرف حساب!!! در باب دین... - آداب دعا کردن
شنبه 1 آبان 1389

آداب دعا کردن

• نوشته شده توسط: ساعی حق جو

تمنیات و تقاضاهاى مردم، به علل متعدد، گاهى قابل استجابت است و گاهى قابل پذیرفتن نیست. آنجایى كه مقبول درگاه الهى است عمل مى‏شود اما آنجایى كه مورد قبول واقع نمى‏شود، علل و عوامل متعدد دارد و موانعى بر سر راه تحقق آن تقاضاست كه بدان سبب قابل قبول پروردگار نیست. این مطلب در خلال روایات و اخبار اهل‏بیت آمده و قسمتهایى را خاطرنشان ساخته‏اند. از جمله‏ى دعاهاى مردود، دعاهایى است كه برخلاف نظام احسن عالم و قضاى قطعى خدا باشد. مثلا اگر كسى دعا كند كه «پروردگارا! من همیشه زنده بمانم و هرگز از دنیا نروم»، دعایش پذیرفتنى نیست، زیرا: 

كل نفس ذائقه الموت.: هر نفسى شربت مرگ را مى‏چشد.

به ادامه مطلب بروید 

  ......

 

یا دعا كند كه «بارالها! جوانى من همیشه ثابت بماند و من هرگز به پیرى و فرسودگى دچار نشوم»، این دعا نیز قابل عمل و استجابت نیست، زیرا قضاى قطعى خداوند این است كه انسان از طفولیت به نوجوانى و جوانى برسد، سپس به میانسالى برسد، و اگر عمر داشته باشد به پیرى برسد و آنچنان فرسوده شود كه تمام قوا را از دست داده و معلومات خود را فراموش كرده باشد. این برنامه‏ها را خداوند به قضاى خود مقرر فرموده و در قرآن شریف آمده است. 

گاهى افراد از روى عدم توجه و بى‏علمى دعاهایى مى‏كنند كه از نظر حفظ نظام عالم عملى نیست و ائمه‏ى معصومین علیهم‏السلام در مواقعى به افراد تذكر داده‏اند و آن تذكرات به صورت حدیث در كتب اخبار آمده، تا مردمى كه از آن به بعد مى‏آیند و پیرو اسلام‏اند متوجه آن دقایق و نكات باشند. در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است كه فرموده، دعا كننده نگوید: 

اللهم لا تحوجنى الى احد من خلقك فانه لیس من احد الا هو محتاج الى الناس بل یقول اللهم لا تحوجنى الى شرار خلقك، و لا یقول اللهم انى اعوذبك من الفتنه بل یقول من مضلات الفتن و ان لا یسال فوق قدره فانه یستحق الحرمان.  (مجموع چند روایت)

آن كس كه دعا مى‏كند نگوید: بار الها! مرا محتاج به هیچیك از مخلوقین خود منما، زیرا انسانى نیست مگر آنكه محتاج به مردم است. اگر مى‏خواهد دعاى صحیح بنماید بگوید: خداوندا! مرا به اشرار خلقت محتاج منما. 

در جمله‏ى دوم مى‏فرماید: كسى نگوید: خدایا! از فتنه و امتحان به تو پناه مى‏برم، زیرا آزمایش مردم قطعى است و حتما همه‏ى افراد در زندگى باید مورد آزمایش قرار گیرند، بلكه در مقام دعا بگوید: خدایا! از آن امتحاناتى كه موجب لغزش مى‏شود و باعث گمراهى و كجروى انسان مى‏گردد به تو پناه مى‏برم. 

و همچنین مى‏فرماید: هیچ فرد دعاكننده‏اى، از خداوند، بالاتر از قدر و منزلت و ارزش خود تقاضا ننماید، زیرا چنین انسانى كه تقاضاى بى‏مورد و فوق مقدار و وزن خود مى‏نماید شایسته‏ى 

محرومیت است كه به آن دعا دست نیابد و آن دعا از وى پذیرفته نشود. 

حدیث دیگر از على (ع) است: 

سمع (ع) رجلا یدعو لصاحبه فقال: لا اراك الله مكروها. فقال (ع): انما دعوت له بالموت، ان من عاش فى الدنیا لابد ان یرى المكروه. 

مردى در حضور على (ع) درباره‏ى دوست خود دعا كرد و گفت: خداوند هیچ ناملایم و مكروهى را براى او پیش نیاورد و درباره‏ى او روا ندارد. على (ع) كه این دعا را شنید به او فرمود: شما براى دوستت دعا كرده‏اى به مرگ، یعنى مى‏گویى: خدایا دوست مرا از دنیا ببر و به حیات او خاتمه بده، زیرا انسان زنده و كسى كه در دنیا زندگى مى‏كند لابد و ناچار باید به ناملایمات و مكروهاتى دچار گردد. 

این چند نمونه روشنگر این حقیقت است كه مردم بدانند چرا اغلب دعاها مستجاب نمى‏شود. یك قسمت بى‏اثر ماندن دعاها مستند به این است كه خواسته‏هاى آنها برخلاف نظام آفرینش است. اما علل و عوامل دیگرى هم هست كه موجب عدم استجابت است و دعا در پیشگاه الهى مورد قبول واقع نمى‏شود و به اجابت نمى‏رسد. 

در بین تمام دعاها یك دعا كه قطعا و جزما همیشه مستجاب مى‏شود، دعاى صلوات است، یعنى اینكه انسان بگوید: 

اللهم صل على محمد و آل محمد. 

این یك تمنایى است كه قطعا پذیرفته‏ى درگاه الهى است و هر دعا كننده‏اى ذكر صلوات را بگوید و تقاضاى درود براى پیغمبر و آل 

پیغمبر بنماید خداوند دعاى او را مستجاب مى‏كند و به پیغمبرش درود مى‏فرستد. در این مورد در روایات آمده كه چون دعاى درود بر پیغمبر قطعا مورد پذیرش است، شما براى اینكه دعاهاى دگرتان مستجاب شود قبل از دعا كردن، به رسول اكرم و اهل بیتش صلوات بفرستید و سپس تقاضاى خود را بگویید، زیرا دعاى صلوات مورد قبول حتمى است و درخواست شما هم كه در كنار دعاى صلوات به پیشگاه خدا عرضه شده زمینه‏ى پذیرش بهتر و عالیتر دارد و در این باره روایاتى است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود. 

امام صادق (ع) مى‏فرماید: 

لا یزال الدعا محجوبا حتى یصلى على محمد و آل محمد. 

همیشه دعاها در پشت پرده است، یعنى نمى‏تواند آزادانه به پیشگاه الهى راه پیدا كند تا وقتى كه مشتمل بر درود به پیغمبر باشد. 

حدیث دوم: على (ع) مى‏فرماید: 

كل دعاء محجوب عن السماء حتى یصلى على محمد و آله. (بحارالانوار)

دعاها محجوب و محروم از وصول به مقامات عالیه است تا وقتى كه درود به پیغمبر فرستاده شود. 

اما حدیث سوم: 

عن ابى‏عبدالله (ع) قال: اذا دعا احدكم فلیبدء بالصلوه على النبى فان الصلوه على النبى مقبوله و لم یكن الله لیقبل بعض الدعاء و یرد بعضه.(طرائف الحکم) 

امام صادق (ع) مى‏فرماید: وقتى یكى از شما در پیشگاه خداوند دعا مى‏كند البته تقاضاى خود را با صلوات بر پیامبر آغاز كند چه 

آنكه درود بر پیامبر، مقبول درگاه الهى است و خداوند چنین نمى‏كند كه دعایى را كه شامل چند مطلب است و با صلوات بر نبى آغاز شده قسمتى را بپذیرد و قسمت دیگر آن را رد كند. در اینجا به مورد است تذكر داده شود كه روایت دگرى هم از امام صادق (ع) آمده كه فرموده است: 

و ان یختم دعاءه بالصلوه على محمد و آل محمد.(عده الداعی)

علاوه بر آنكه در آغاز دعا صلوات بفرستد، در پایان دعا هم درود بفرستد و مجموعه‏ى تمنیات خود را آغاز كند با دعاى به پیغمبر و پایان دهد با دعاى به پیغمبر. 

 

 

منبع:  http://islamicresearches.mihanblog.com/extrapage/23


نظرات() 



How much does it cost for leg lengthening?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 ساعت 07 و 14 دقیقه و 34 ثانیه
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be
actually something which I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your
next post, I will try to get the hang of it!
http://alaynadeschene.weebly.com
جمعه 16 تیر 1396 ساعت 17 و 22 دقیقه و 40 ثانیه
I used to be able to find good information from your blog posts.
Britney
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 ساعت 23 و 25 دقیقه و 55 ثانیه
Does your website have a contact page? I'm having problems locating it but, I'd like
to send you an e-mail. I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great blog and I look forward
to seeing it develop over time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر